Perter Windsor reponds a la question,
Where do you think Renault is gaining its advantage over the competition at the moment?
d'ou pensez vous que renault tire son avantage actuellement en competition?
Wow. If I could answer that with accuracy I could earn myself a powerful sum of money. I’ll try not to use the p-word.
woouuww, si je pouvais repondre avec precision je pourait prendre pas mal de fric
Everyone talks about “packages”, and about how it’s never one thing in isolation, but that’s boring. Let’s be more adventurous.
Visually, the Renault seems to be softer than its opposition and seems to sit squarer on the road.
This suggests more downforce (more latitude for set-up perfection) than their opposition – or should that be “more aerodynamic efficiency”? As for the “flat” Renault chassis, this is probably a combination of Fernando’s talent and, again, a downforce advantage.
tout le monde parle du package, et comment c'est pas "juste un truc isolé", mais c'est chiant, soyont plus avantureux, visuellement la renault semble etre plus douce et s'assoir plus efficassement sur la piste et prendre mieux les angles, cela suggere plus d'effet de sol que ses challengeurs ou peut etre qu'elle est plus efficasse aerodynamiquement? pareil pour le chassis tres plat? c'est probablement une combinaison du talent de fernando et avantage de l'effet de sol "que genere le chassis"
Here it gets complicated.
An aero advantage is obviously born of the wind tunnel, and from the Renault engineers’ use of the wind tunnel – but it is also a function of the Renault engine and of its heat rejection.
The smaller the radiators, in other words, the better the aero. Equally, the aero design of the “internals” – the radiator flow, the ducts, etc – is part-tunnel, part-engine.
la c'est plus complex, un avantage aero sort evidement de la soufflerie, mais toujour en fonction du moteur et surtout de l'evacuation de sa chaleur , plus les radiateurs sont petits, en d'autres mots, plus l'aero est meilleur, egalement le design interne de l'aero, le flux d'air a travers les radiateurs, les carters moteurs etc, travaillent en partie par l'aero et par le moteur
On top of that, the Renault R26 has a “vee-keel” front chassis design.
Over the winter, all but Renault, Red Bull Racing (RBR), Ferrari and Scuderia Toro Rosso (STR) copied the McLaren “zero-keel” (or anhedral suspension) layout but Renault retained the design they pioneered in 2005 – emulated, as I say by RBR.
Ferrari and STR by contrast stayed with a single keel.
This last decision to me is surprising – as is the absence of vee-keel followers.
mais en haut de tout ça, la R26 a une quille en V devant la geometrie du chassis, le long de l'hiver, tous sauf renault, RBR, ferrari STR ont copié la quille zero des mclaren, mais renault a gardé ce qu'ils ont developpé en 2005, suggeré par red bull comme je l'ai dis!
If zero-keel threw up enough downsides to scare away teams like Ferrari, why didn’t more teams take the Renault compromise route – particularly bearing in mind that Renault won the championship with it?
In the interests of being controversial, then, let the vee-keel be it – be the main reason behind Renault’s success,
si la quille zero crée assé de force d'attraction pour ne plus effrayer une equipe comme ferrari,
pourquoi il n'y a pas plus d'equipe pour suivre le chemin du compromis de renault?
particulierement en ayant a l'esprit que renault a gagné avec en 2005?
dans l'interet d'etre polemique, alors, laissont la quille en V l'etre, je veux dire la principale raison du succé de renault aujourdhui!